18-06-2020
NFZ przypomina - w sytuacji gdy stan zdrowia tego wymaga - pacjent ma prawo do skorzystania z osobistej wizyty w gabinecie lekarza rodzinnego.
Najpierw teleporada, w razie potrzeby wizyta w poradni
Zgodnie ze rekomendacją krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej, wizytę w poradni powinien poprzedzić wywiad telefoniczny z pacjentem, po którym lekarz zdecyduje, czy wizyta na miejscu w poradni jest konieczna, czy wystarczy teleporada.
Podczas wywiadu telefonicznego lekarz ocenia, czy:
- pacjent nie jest zakażony koronawirusem
- problemy zdrowotne pacjenta wymagają wizyty w poradni, czy będzie można pomóc mu podczas rozmowy telefonicznej
- nie ma do czynienia ze stanem zagrożenia życia.
Wizyta w poradni z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Jeśli wizyta w gabinecie lekarza POZ okaże się konieczna, wtedy przed wejściem do gabinetu pacjent powinien:
- zasłonić usta i nos maseczką
- odkazić ręce
- mieć zmierzoną temperaturę.
Teleporada nie może skutkować pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta
Zdalne konsultacje z pacjentem można realizować gdy:
- telewizyta nie skutkuje pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta ze względu na opóźnienie rozpoznania stanu chorobowego lub brak zastosowania właściwego postępowania diagnostyczno-leczniczego,
- pacjent otrzyma wystarczającą pomoc zdalnie, bez konieczności osobistego kontaktu z lekarzem.
Jeśli pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej, może zgłosić to do Narodowego Funduszu Zdrowia, np. dzwoniąc na bezpłatną Telefoniczną Informację Pacjenta.
Skontaktuj się z infolinią NFZ: 800 190 590